tisdag 28 januari 2014

Stereotyper

Jag minns under tidigare års franskastudier, hur mina lärare berättade om den franska skolmiljön. Lärarna skulle vara stränga, skolan hård och svår, inga huvudbonader var tillåtna och blotta åsynen av en mobil ledde till att den beslagtogs. Så, är jag här nu. På universitet visserligen. Och visst, man får inte vara borta från fler än 3 lektioner utan underskrift från typ en läkare. Men hur de är? Alla som jag har pratat med har varit supersnälla. Sagt att det inte är någon fara, att vi Erasmuselever inte bedöms lika hårt, att vi inte behöver göra alla uppgifter, att det bara att säga till om vi inte förstår något och att de hjälper oss om vi behöver. Och eleverna? De sitter med mobiler och datorer på lektionerna - och gör annat. De går därifrån helt plötsligt. De småpratar. Vad hände med det strikta? Inte har man särskilt mycket att göra heller. I hälften av kurserna har jag inte en enda uppgift till nästa vecka. Say whaaaaat. Sen har man visserligen två helvetiska tentaperioder. Men schhh.

Verkar ju ändå lite lovande detta.

*andas lite lugnare*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar