lördag 25 januari 2014

Sacré-Coeur bland molnen

Idag, ser ni. Idag tog jag mig ut ur huset. Jag knagglade bort till Place de Clichy, irrade en stund för att hitta busshållplatsen (oftast stört omöjligt, åk inte buss i Paris, punkt) och kom så småningom fram till Sacré-Coeur. Fick se Moulin Rouge genom bussfönstret också, men det var väl inte jättespännande.

Väl framme fick man ta sig uppför en hel del trappsteg, samt ett gäng jävligt påträngande... ja, vet inte vad de var. De höll på med några snören eller något. Smått irriterad blev jag på dem, i alla fall. Men själva kyrkan? Väldigt ståtlig utifrån, helt okej inuti men totalt sett? Nah. Jag föredrar Notre Dame och domkyrkan i Uppsala, om jag får välja.

Men, som utflykt en fin vårdag så är nog kyrkan ändå inte helt fel. Finns en grässluttning precis framför, och lite bänkar. Och en satans utsikt.

Peace out.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar