tisdag 2 augusti 2011

Darlings

Dag 2: Min favoritbok

Jag kan väl inte så där på rak arm säga vilken bok som är min absoluta favorit. Eftersom jag läser så mycket som jag gör så har det blivit en hel del böcker genom åren (gud vad gammal jag låter...).

773 böcker är det nu, närmare bestämt. Och ja, jag skriver upp böckerna jag läser... Hur ska jag annars veta när jag är uppe i 1000?!

I alla fall så kan ge er de tre bästa böcker jag läst, och, enligt mig, i hela j*vla världshistorien! De följer:

1. Det här är allt. Cordelia Kenns kuddbok - Aidan Chambers

Över 800 sidor OF AWESOMENESS. Ja... Själva boken ska föreställa en bok som Cordelia själv skriver till den dotter hon bär. Hon tänker ge den till henne när hon fyller 16, samma ålder som Cordelia har i berättelsens början. Det låter lite trist, eller hur? För det tyckte jag, när jag först läste om den men jag kunde ändå inte låta bli att läsa, på grund av dess sidantal (tegelstenar in my heart). Boken innehåller en del poesi, kärlek, ett fantastiskt språk och faktiskt en hel del spänning. Dessutom var slutet, åtminstone för mig, totalt överraskande och alldeles, alldeles underbart.

2. Boktjuven - Markus Zusak

Det finns inte ord att beskriva denna bok! Zusak skriver som en gud och berättelsen är samtidigt både otroligt vacker och sorglig. Den utspelar sig under andra världskriget och berättar om den tyska flickan Liesels uppväxt under den här tiden. Och det bästa av allt? Berättaren är Döden i egen hög person, lika sympatisk som humoristisk och man kan inte låta bli att älska honom.

3. Harry Potter och Dödsrelikerna - J. K. Rowling

Ja, vad trodde ni? Som det fanatiska Potter-fan jag är kan jag inte låta bli att älska den sjunde och sista boken. Rowling lyckades helt otroligt med slutet - och ni skulle bara veta hur mycket jag grät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar