lördag 1 mars 2014

Exposé

En väldigt intressant sak med att vara utbytesstudent är ändå alla människor från olika länder som man träffar. På fredagar har vi en lektion i muntlig franska och där kommer alla från olika ställen; Italien, Japan, Polen, Venezuela, you name it. Så igår var det några som gjorde de första redovisningarna där man ska prata i några minuter om något aktuellt ämne från sitt eget land eller Frankrike. Då var det en tjej som pratade om samkönade äktenskap och adoption. Och den allmänna åsikten i klassrummet verkade vara att homosexuella absolut inte får adoptera för att det är onormalt, att barnen blir förstörda och förvirrade och behöver två tydliga förebilder, varav en man och en kvinna. Jag blev lite chockad ändå. Och hon berättade också att det i Italien inte riktigt är okej att leva tillsammans utan att vara gifta. Jag vet inte om jag bara är fördomsfull, men det känns som om Sverige liksom ligger före i tiden på ganska många saker. Att vi liksom kommit lite längre i utvecklingen. För känns det inte ibland som att de flesta länder har en ganska liknande historia och att man bara kommit olika långt? 

Jag känner mig lite elak. Men det var det intrycket jag fick. Och så blev jag lite upprörd också och ville ställa mig upp och hålla föredrag.

Men det gjorde jag ju inte. Kanske var lika bra, vad vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar