måndag 17 februari 2014

Listlängtan

Sitter på min säng med en fjäder i halsen, känns det som, i efterdyningarna av min förkylning. Satt och läste lite bloggar och fick lust att fylla i en liten lista jag hittade. Here goes:

Senast köpta inbundna bok: Shit. Jag som aldrig köper inbundet, i princip... Första som jag spontant kommer på i alla fall (mina böcker befinner sig ju ganska långt härifrån så lite svårt att kontrollera) är Oväntat besök på Star Street av Marian Keyes, som jag köpte på Smögen för 25 kronor i somras. Dock fortfarande oläst.
Senast köpta pocketbok: Tess d'Urberville av Thomas Hardy. På franska, ja. Epic fail, egentligen.
Favoritgenre:  Jag läser väl i princip allt, men har ju alltid haft en svaghet för fantasy. Har på senare tid utvecklat ett tycke för engelska 1800-talsromaner, företrädesvis av kvinnliga författare. Finns mycket fint att hämta därifrån.
Favoritbokhandel: Oj. Inte för att jag köper så mycket i affärer (Adlibris är min gud), men jag älskar att bara gå runt och kolla på alla titlar. English Bookshop i Uppsala är en favorit. Och Shakespeare & Company här i Paris.
Favoritbibliotek: Gillar ändå det lilla biblioteket i Munkedal. Men annars är Uddevallas faktiskt väldigt bra, största utbudet av ungdomslitteratur som jag har hittat.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen?
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Hos Fredrik, med Fredrik. Vi är väl konstiga, men det händer ganska ofta att vi båda ligger och läser A Song of Ice and Fire på varsin sida sängen. Inte nu dock, för nu har jag inga kvar att läsa. Waah! Sen så befinner vi ju oss i olika land dessutom, det kan vara en bidragande faktor.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Se ovan, inbundet är inte riktigt min grej. Men, Harry Potter kanske?
Bästa lässnackset: Allt.
Bästa läsdrycken: Te, kanske.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad!
När på dygnet läser du helst? Hela tiden, helst skulle jag inte vilja göra annat.
Bästa bakfylleläsningen: Det här med bakfyllor är väl inte riktigt min grej, så, pass.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Lätta böcker, både till vikt sett och svårighetsgrad.

Det var väl allt. Nu hoppas jag bara internet återvänder så att jag kan posta det här. Vi ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar