lördag 22 februari 2014

1. Det här är feminism för mig...

Att se att vårt samhälle inte är byggt på lika villkor och vilja göra någonting åt det. Att se att män ofta har ett försprång i samhället som vi kvinnor inte får ta del av. Att veta att sexism ofta är en vardaglig sak för många kvinnor. För mig är feminismen något väldigt grundläggande, varför ska inte könen kunna vara jämställda? Varför skulle man inte vilja det? För mig innebär feminism viljan att inte bli diskriminerad eller dömd på grund av sitt kön, oavsett vilket kön, även om det i många (de flesta?) fall är det kvinnliga könet som just nu ligger i underläge - och därav namnet på -ismen. För mig är feminism är strävan efter jämlikhet och rättvisa, efter att bryta destruktiva normer och efter ett tryggt samhälle.

Feminism är för mig essentiellt. Vad tycker ni?

(Listan kommer från bloggen Onekligen. Länken till originalinlägget hittar ni här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar