tisdag 9 september 2014

Skapelsemyten #1

Jag fick en idé idag. När jag satt och läste om skapelsemyter från Grekland och Mellanöstern. Det handlade om att man inte kan skapa något från ingenting och att Eva skapades av Adams revben. Att Gud skapade oss i sin avbild. Tänk om det skulle vara mer bokstavligt. Att om det i början fanns Gud, och att Gud var oändlig. Så en dag ville han dela med sig av sig själv och började skapa universum. Och att i takt med ju mer han skapade, desto mindre kraft hade han. Desto mindre bestod han utav. Att det är därför det händer så mycket jävelskap hela tiden, för att han inte längre har kraften att påverka. Han är kanske mer maktlös än vi.

Och med det sagt vill jag bara påpeka att detta inte är någon teori. Jag såg det mer som något att skriva något fiktivt om. Något jag skulle skriva om jag själv skulle hitta på en skapelsemyt. För lite fascinerande, ändå?

Eller så är jag bara lättimponerad.

Av mig själv...

Ugh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar