söndag 7 oktober 2012

Bonsoir BILDBOMB (se upp för höstlöv)

Det är ganska otroligt vad fint Uppsala är på hösten. Lite galet faktiskt. Jag har inte varit så frälst förut men HERRE MIN GUD vilka färger! Eftersom staden har träd i princip överallt så fullkomligt strålar det vart man går. Underbart, I say.

Uppsala i övrigt? Ganska underbart. Intressanta, härliga människor, en helt annan... känsla i luften mot hur det är hemma. Mer tillåtande, entusiastiskt, fint. Föreläsningar är i de flesta fall riktigt bra, lärarna likaså. Nationerna är fantastiska, staden är vacker och det händer fruktansvärt mycket här hela tiden. Om man hade orkat hade man kunnat gå på något evenemang varje dag.

Just nu lyssnar jag på lite fransk musik, ser fram emot att börja läsa språk igen. Inte för att lingvistik inte är intressant, men det är inte... franska. Ha. Borde väl gå och lägga mig antar jag, tentan är om mindre om en vecka. Det kommer så gå åt skogen.

Tröstar mig med studiebesöket vi gjorde på Carolina Rediviva (universitetsbiblioteket) i torsdags. Vi fick gå in i de låsta delarna, mellan fulla bokhyllor som sträckte sig upp till taket - fyllda av gammal, gammal litteratur - och in i deras finaste sal. Också där hyllor nästan upp till taket, ett andra våningsplan med fler böcker och en liten bro som gick tvärs över rummet. Vita staket, vita hyllor, vita böcker. Gamla jordglober längs väggarna och ett stort massivt bord i ena änden. På bordet? Tjugo, trettio böcker daterade mellan 800 och 1700. Galet. I fantastiskt skick, lysande färger som hållt sig i flera århundranden, tummade sidor och fantastiska pärmar.

Jag blev helt extatisk, minst sagt. Var nog bland det häftigaste jag varit med om. Om ni kan tro det.

Lite oredigerade bilder i vanlig ordning för att avsluta:





































Okej. Det här blev löjligt många bilder. Men fattar ni hur jävla fint det är här när det ser fint ut på bilder som egentligen bara är skräp? SJUKT FINT, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar